«آزادی از آن کسی نیست که بخواهد آن را به دیگران اعطاء کند»
آزادی یک از طبیعیترین حقوق انسان است که خداوند همزاد با وی آفریده و حق اولیه بشر است که بگوید(من می خواهم آزاد باشم)اندک محدودیتهای رفتاری و گفتاری انسان در جوامع نیز در چار چوب آزادی انسان قابل پذیرش است و از منطقی استوار بهره مند است. سلب آزادی انسان وجامعه های انسانی حرکتی غیر طبیعی و بر مبنای منفعت طلبیست. آزادی خواهی همیشه در زمره ی فضایلی بوده است که انسانها در راه آن جانبازیهای حماسی و شگفت انگیزی را با آغوش باز پذیرفته اند. هویت یابی در پرتوی آزادی معنا می دهد و انواع اندیشه ها و نظریه های مطرح در راه سلطه گری و حاکمیتهای ضد آزادی بوده .همانگونه که بسیاری از این نقض آزادی ها در پوشش دموکراسی ،دفاع از صلح و آزادی ،حقوق بشر و ... را در اطافمان مشاهده می کنیم و هر انسان عاقل و منطقی بر این مورد صحه می گذارد.
آیا ممکن است بشر آزادی اجتماعی داشته باشد و در عین حال اسیر شهوت ، خشم ، حرص و آز خود باشد!؟ امروزه عملاً می گویند: بله بشر می تواند اسیر باشد (اسیر خود) و آزادی اجتماعی را محترم بشمارد،این خود یکی از تضادهای اجتماع امروز بشر است.
در دوران قدیم(بشر قدیم) که می توان نمونه هایی از سلب آزادی پیدا کرد باید بگوییم سلب آزادی از روی نادانی بوده!؟آیا طرز تفکر فلسفی ای بوده!؟ هیچ کدام از اینها نبوده بلکه از روی دانش سلب می کردند چون سود خودشان را تشخیص می دادند و فقط یک چیز بوده و آن منفعت طلبی است.
بشر قدیم به حکم طبیعت فردی خودش (اسیر خود بودن) منفعت طلب و سود طلب بوده و ازهر وسیله ای می خواست به نفع خودش استفاده کند ،همانطور که از چوب ،سنگ،آهن،گوسفند،گاو و اسب وقاطر می خواست به نفع خودش استفاده کند،از انسان هم می خواست استفاده کند. پس حس منفعت طلبی با عث نقض آزادی در قدیم می شد.حس منفعت طلبی بشر امروز چطور؟ هست یا نیست؟
بله هست دهان بشر امروز برای بلعیدن اگر بیشتر از دهان بشر دیروز باز نباشد کمتر نیست.همان گونه که مشهود است نه علم توانسته جلوی منفعت طلبی را بگیردو نه تغییر قوانین تنها کاری که صورت گرفته شکل قوانین تغییر کرده و لی محتوا همان محتوا است. بشر امروز به نام جهان آزاد ، دفاع از صلح وآزادی ،حقوق بشر تمام سلب آزادی ها سلب حقوق ها و بندگیها را ادامه داده است. این به سان همان چاق کردن گوسفند است و تمام برای بهره برداری از دیگران به سود منفعت خود همانگونه که در افغانستان ،عراق، سودان،فلسطین،مصر، تونس و... مشهود است.
خلا صه کلام اینکه انسان موجودی آزاد است و آزادی از حقوق اولیه اوست ،حقوق بشر این است که سر نوشت هر آدمی به دست خودش باشد نه بدست گلو له های امریکایی هواهوس آز ،و سلطه گران. آزادی از ان کسی نیست که بخواهد آرا به دیگران اعطاء کند.علل عمده نقض آزادی منفعت طلبی است که این درون انسان و یک حکم طبیعی است و انسان برای رسیدن به آزادی اجتماعی باید خود را از بند آن رهایی دهدو این چیزی نیست جز آزادی معنوی،هر کس به گونه ای برای خود تعبیر می کندتقوا، انسانیت و...
در اینجا می توانیم به تعریف جدیدی از آزادی اشاره کنیم«آزادی یعنی نبود مانع بر سر رشد و تکامل انسان»و می توانیم بگوییم که آزادی معنوی لازمه رسیدن به آزادی اجتماعی است . سوال پیش می آید آیا در جهان غرب که داعیه دار آزادی است آزادی وجود دارد!؟آیا این شکل از آزادی آزادی اجتماعی واقعی است!؟
من می گویم خیر این یک اسارت است البته برای انسا نهای آزاده. شاهد مثال این حرف هم این است ،همه ی ما انشاء الله از نعمت سلامتی برخوردار هستیم و زمانی که از ما سلب بشود بنا بر غریزه و فطرت شروع به عجز و ناله می کنیم و ندای سلامتی سر می دهیم ،امروزه در غرب نیز ندای آزادی سربه فلک کشیده همانگونه که مشهود است پس این خود دلیلی بر نبود آزادی در غرب است و هیچگونه پایه ریزی بر مبنای آزادی معنوی صورت نگرفته.
به امید جهانی آزاد
«ققنوس حکیم»
سلام
خوبین
خیلی ممنون
مطلب زیبایی بود
موفق باشید
ممنون که بهم سر زدین
سلام
با درود به روان پاک شهدا
مطلب شما مطالعه شد و باید خدمتتان عرض کنم که آزادی همانند نوشته ای است که هر کسی بر اساس منافع خود آن را تفسیر می کند خواه تامین منافع می تواند برای یک شخص باشد و خواه برای یک حکومت . در حقیقت با توجه به اعهتقاد من در مورد آزادی و نوشته شما آمریکا و جهان غرب را می توان یکی از ناقضان بزرگ آزادی قلمداد کرد که با ظاهری فریبنده در حال اغفال مردم خود و جهان هستند.
موفق باشید
آره
الانم تقریبا تمام خاورمیانه دارن به سمت انقلاب کشیده میشن
سلام
ممنونم انشالله موفق باشید
یاعلی
سلام
به امید جهانی ازاد
مرسی خوندمت
سلام بر استاد
مطالب تحقیقی شما مطالعه شد
عرض بنده هم این است که :
اولین شرط آزادی محدودیت است والا قانون جنگل بر همه جا
حکمفرما خواهد شد
سلام
مطالعه شد
ایا تعریف و حریم ازادی می تواند مرتبط به جهان بینی های مختتلف باشد و به همین اساس تعریف شود ؟؟؟؟؟
یعنی این که یک کسی که تمام زندگی بشر را در چهار چوب مادیت می بیند و اصلا درک وفهم و محبت و عشق و سایر صفات معنوی در او را اوهام می پندارد می تواند از ازادی همان تعریفی را داشته باشد که یک موحد متعهد دارد ؟
باسلام/ آزادی خوب است و حق طبیعی هر بشری است اما برای اینکه جامعه دچار هرج و مرج نشود باید آزادی هم دارای چارچئی خاص و حد و حدودی باشد / با سپاس از اینکه سر زدید
سلام
ممنون از حضورتون....
مطالب مبتون عالیه...
امیدوارم در راه رسیدن به اهدافتون موفق باشید
در ضمن با افتخار لینک شدید
سلامی دوباره
مشخصاتم رو یادم رفت بنویسم....... ببخشید
سپاس ازحضورتون
یا حق
سلام
با درود به روان پاک شهدا
من یک بار خدمتتان رسیدم و نظر دادم . ان را در نظر بگیرید .
شهید چمران : آه - آه - آه - از ظلمت جهل و آتش شکنجه و طوفان تهمت و افترا...
به روزم و منتظر[گل]
سلام
احسنت...دقیقا با شما توافق نظر دارم
کاملا نظر شما رو قبول دارم
وبلاگ شما رو به خاطر طرح موضوعات اندیشه ای دوست دارم
موفق باشید.
آزادی.....شعاری برای ایجاد غلبه!
کتاب سینوهه رو خوندین؟اونجا تو یه فصلش تعریف جالبی از آزادی میده...
یا علی
سلام علیکم
ممنون از لطفتون
در مورد مطلب بسیار مفید و پرفایده شما، جز تأیید آن، نظر دیگری ندارم.
یاعلی
سلام گلم
ممنونم از حضورت.
منم میگم به امید جهانی ازاد.
آقای من مولای من نه آقای ما مولای ما
امشب پخش مستقیم حرم زیبایت را نشان می داد شبکه جوان ایرانی چشم به آن گنبد زیبای سبزت افتاد سبز ملکوتی سبز روحانی
ولی حرمت آقای ما مولای ما رسول خدا (ص) پیامبر مهربانیها رحیم رحمان
بخشنده سخی همه تو را به کرم و بزرگواری می شناسند
وای خدای ما پس کو مسلمانانت کو سینه زنانت چرا حرمت در شب شهادت اینقدر سوت کور است آقای من نه آقای ما تو غریبی یا فرزندت رضا (ع) شه ارض و سما
آقای من کو داعیه داران مسلمانی کو امت واحده
کجاست برادری و برابری....
اولین دلنوشته ام بروزم ...
مشاوره سنگ صبور سعا
سلام. مشکل اینجاست که همه امور مادی را می بینند و در نتیجه ی آن نفع مادی را. از آنجایی که نفع هر کس با نفع دیگری در تضاد است حقوق محدود می شود و چون همه نفع مادی را می بینند آزادی را هم فقط در امور مادی می بینند.
: *** با سلام
ممنون از اطلاع رسانی تان
به نظر من نیز آزادی معنوی لازمه ی آزادی اجتماعی است.
متشکرم از متن زیبایتان.
" شکیبایی بر بلا زیبا و پسندیده است ولی برتر از آن صبر در برابر محّرمات است
- سرآمد طاعت الله تعالی صبر و رضاست
- عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است. "امام رضا (ع)
سلام علیکم دوست عزیزم ...
من سعی می کنم مطالب روشن برای عزیزان تحویل بدهم ... حال اگر برای بعض از دوستان قابل توجیه نیست می توانند با سوالات خود ما را خوشحال کنند .. موفق باشی بزرگوار